Статистичні дані за кілька останніх років: на дорогах України майже кожні 2 години гине людина. В середньому за добу в ДТП гинуть 14 і отримують травми понад 100 осіб. Кожні 16 хвилин в країні відбувається дорожньо-транспортна пригода (ДТП). Лише за минулий рік їх сталося майже 50 тисяч, загинули понад 7,5 тисяч людей - пішоходів, водіїв та пасажирів. Це удвічі більше, ніж при навмисних вбивствах. Також зростає кількість травмованих людей в дорожніх аваріях - щороку понад 60 тисяч українців отримують травми різного ступеня тяжкості. Кожні два роки в Україні у дорожніх транспортних пригодах гине українських громадян більше, ніж за всю афганську війну загинуло громадян усього СРСР. Порівняно з країнами Європи, в Україні незадовільний стан безпеки руху, високий рівень смертності через аварії та дорожньо-транспортний травматизм, низька транспортна дисципліна учасників дорожнього руху. Україна входить до групи країн найвищого ризику для пішоходів. Щодня, виходячи з будинку, ми навіть не здогадуємося, наскільки в Україні небезпечно ходити пішки. Близько половини потерпілих на дорогах у ДТП - це саме пішоходи. Для порівняння: в Росії на 100 потерпілих у ДТП 44 пішоходи, у Європі - від 4 до 10, в США - тільки 2. Ми випереджаємо розвинуті країни як за числом подій, так і за серйозністю їхніх наслідків. Що називається дорожньо-транспортною пригодою? Дорожньо-транспортною пригодою вважається пригода, яка виникла за участю хоча б одного механічного транспортного засобу, що знаходився в до- рожньому русі, якщо при цьому загинули або поранені люди, або пошкоджені транспортні засоби, або є інші матеріальні збитки. Як класифікуються дорожньо-транспортні пригоди? Значення класифікації ДТП. Види ДТП. - Зіткнення. - Перекидання. - Наїзд на перешкоду. - Наїзд на пішоходів. - Наїзд на велосипедиста. - Наїзд на транспортний засіб, що стоїть. - Наїзд на гужовий транспорт. - Наїзд на тварин. - Падіння пасажира. - Інші пригоди. Причини дорожньо-транспортних пригод. - Причини ДТП, що виникають при несправності автомобілів (дефекти систем автомобіля: гальмової системи, рульового керування, шин, приладів освітлення, ходової частини, інших елементів). - Причини ДТП, що виникають через дорожні умови (слизьке покриття, нерівне покриття, недостатня ширина і незадовільний стан узбіч, відсутність тротуарів, пішохідних доріжок, відсутність огорожі, недостатнє освітлення, звуження проїзної частини дорожніми машинами, будівельними матеріалами і іншими предметами, відсутність знаків в необхідних місцях, неналежне утри- мання доріг в зимовий період, інші дорожні умови). - Причини ДТП, які виникли з вини водіїв (керування транспортом в не- тверезому стані, перевищення швидкості руху, виїзд на зустрічну смугу, свідо- ме порушення правил проїзду перехресть, обгону, неправильний вибір дистан- ції, порушення правил при переїзді залізничних переїздів, інші порушення). . Фактори і причини, що спричиняють виникнення ДТП До категорії ДТП відносять всі випадки, які виникли у процесі руху засобів на дорогах і вулицях міста в результаті яких можливі тілесні ушкодження і загибель людей, тварин, пошкодження транспортних засобів, будівель. На ранньому етапі розвитку автомобілізації пояснення ДТП шукали в матеріальних факторах технічних несправностей і конструктивних недоліках автомобіля. Пізніше порівняно довгий час причини пригод шукали в самій людині - невірних діях водія, який навмисне або ненароком порушив правила дорожнього руху чи застосував неправильні прийоми управління автомобілем. В даний час ствердилася думка, що вивчення питань безпеки руху і виявлення причин ДТП повинні проводитися з урахуванням взаємного зв'язку системи : водій - автомобіль - дорога - навколишнє середовище. Ізольований розгляд тільки однієї ланки цієї системи може призвести до невірних або неточних висновків. Аналізуючи причини ДТП в процесі вуличного руху можна звести їх в дві групи : 1.Субєктивні - причини пов'язані з неправильною поведінкою людей. 2.Обєктивні - причини пов'язані з технічними засобами руху. За даною класифікацією факторів які сприяють виникненню ДТП є : * водій, * пішоходи і пасажири, * транспортні засоби і дорога. Ці причини залежать від певних факторів і розподіляються наступним чином : До фактору "водій" віднесені : 1) перевищення швидкості ; 2) недотримання дистанції ; 3) виїзд на ліву сторону ; 4) виїзд на посадочний майданчик або острівок ; 5) виїзд на тротуар; 6) недотримання правил обгону ; 7) раптовий виїзд із ряду ; 8) необережний проїзд повз зупинку громадського транспорту, невиконання вимог знаків і вказівників ; 9) порушення правил завантаження ; 10) порушення правил перевезення ; 11) порушення правил кріплення вантажів ; 12) управління транспортом в нетверезому стані ; 13) інші порушення руху ; 14) недосвідченість ; 15) неврівноваженість ; 16) неуважність ; 17) втомлюваність ; 18) сон за кермом та фізичні вади. Отже, до фактору "водій" включені порушення водіями правил дорожнього руху, що викликано їх недисциплінованістю і недосвідченістю. Сюди ж відносяться причини пов'язані з фізіологічним і психологічним станом водія. До фактору "пішоходи" віднесені : 1) порушення учасниками руху - пасажирами і пішоходами вимог правил дорожнього руху ; 2) переходами у невстановленому місці ; 3) ходіння вздовж проїзної частини при наявності тротуару, перехід перед транспортом, що їде близько ; 4) несподіваний вихід із-за стоячого транспорту ; 5) перехід при заборонному сигналі світлофора ; 6) нетверезий стан і неуважність . До фактору "транспортні засоби" включені технічні дефекти машин, а саме : 1) несправні гальма ; 2) несправне рульове керування; 3) несправна ходова частина ; 4) невідрегульовані фари ; 5) несправні стоп-сигнал ; 6) г несправні абаритні вогні або вказівник повороту ; 7) неправильне встановлення дзеркала заднього огляду, несправний склоочищувач або його відсутність ; 8) обмежена видимість для водіїв ; 9) зношені протектори шин . До фактору "дорога" віднесені : 1) конструктивні дефекти дороги ; 2) недоліки в утриманні доріг ; 3) неправильні методи і способи організації дорожнього руху, дорожнє покриття з вибоїнами і нерівностями ; 4) загородження проїзної частини із-за відсутності кишень для зупинок ; 5) відсутність тротуарів ; 6) відсутність загороджень у місцях виконання робіт ; 7) відсутність розмітки проїзної частини ; 8) відсутність знаків у необхідних місцях ; 9) погана видимість знаків ; 10) недоліки освітлення проїзної частини . Аналіз причин, що привели до ДТП дозволяє звести ці причини в однорідні за характером групи : 1- недотримання правил дорожнього руху, тобто недотримання встановленого порядку для всіх його учасників - водіїв, пішоходів, пасажирів ; 2- застосування водіями таких прийомів керування автомобілем, що викликають їх : заноси , перекидання або втрату керованості під час руху і створює можливість поломки або пошкодження механізмів, що призводить до аварійної ситуації ; 3- зниження працездатності водія внаслідок перевтоми, хвороби або під впливом факторів, що викликають зміну самопочуття і сприймання обстановки руху ; 4- порушення правил використання машин, внаслідок чого прискорюється їх зношення, що може призвести до аварії ; 5- незадовільний стан машини, а також неправильне розміщення і кріплення вантажу призводить до зміни роботи механізмів або відмови в роботі. Несправності автомобілів в ряді випадків викликають аварійну обстановку для зустрічних або для попутніх автомобілів ; 6- незадовільне обладнання й стан дорожнього покриття та інших елементів доріг; 7- незадовільна організація дорожнього руху .
|