Антифризом називають автомобільну охолоджувальну рідину у якої температура замерзання нижче температури замерзання води. Антифриз призначений для запобігання пошкодження деталей, що може бути викликане розширенням води при її замерзанні. Антифризи не тільки мають більш низьку температуру замерзання (точніше - точку початку випадання кристалічної фази), але і при замерзанні утворюють кашоподібну масу, утворення якої не пошкоджує деталі двигуна, хоча і не дозволяє двигуну нормально працювати. Тому температура замерзання є важливою експлуатаційною характеристикою антифризу. Автомобільні антифризи складаються з етиленгліколю, води і пакету присадок, що додають антифризу антикорозійні, антікавітаційні, антипінні і флуоресцентні властивості. Етиленгліколь крім зниження температури замерзання призводить до підвищення температури кипіння охолоджувальної рідини, що є додатковою перевагою при експлуатації автомобілів влітку. У антифризи додають барвники, що додають антифризу той чи інший колір і ніяк не впливають на його експлуатаційні властивості. Часто один і той же антифриз фарбують у різні кольори. Основними характеристиками охолоджувальної рідини є температура замерзання, антикорозійні властивості і здатність залишати накип. Температура замерзання може змінитися в тому випадку, якщо раніше з-за витоку охолоджуючої рідини доводилося доливати дистильовану воду. При цьому, безумовно, порушується і пропорція антикорозійних присадок в загальному обсязі охолоджувальної рідини, що загрожує пошкодженням в першу чергу водяного насаса та інших деталей. До речі, все це може статися не тільки через доливання води в антифриз, але й через несвоєчасну його заміну. Справа в тому, що високі температури і контакт з повітрям в розширювальному бачку сприяють хімічним реакціям що ведуть до зниження ефективності присадок. Тому якщо звичайний наш тосол прослужив більше двох років, його обов'язково слід замінити. Акценти вибору Єдиної міжнародної класифікації антифризів не існує. У деяких країнах прийняті стандарти якості охолоджуючих рідин, які узгоджені з автовиробниками. Автовиробники проводять повний цикл випробувань на своїх автомобілях і за своєю методикою. Після проведення таких тестів автовиробник видає (або не видає) допуск на застосування даної рідини у своїх авто, вносить її до списків, сервісних книжок, визначає перелік двигунів, де ця рідина може використовуватися. У списку визнаних міжнародних стандартів різних країн такі: США - ASTM D 3306, ASTM D 4340; ASTM D 4985, SAE J1034; Великобританія - ВS 6580, В5 5117; Японія - JIS K 2234; Франція - AFNOR NF R 15-601; Німеччина - FVV HEFT R 443. Як і у випадку з маслами, багато виробників автомобілів в інструкції з експлуатації вказують допуски: наприклад, для Audi, Seat, Skoda і VW - TL 774D (G12), F (G12 +), для MB - 325.3, Renault і Ford вимагають антифриз WSS -M97B44-D. Найпопулярніші класифікації ВS 6580 (British Standard) і VW: G11, G12, G12 + (Plus). Між класами ВS 6580 і VW G11 можна поставити знак рівності. Ці антифризи не містять нітритів, фосфатів, боратів і амінів, тобто відрізняються меншими відкладеннями накипу в системі охолодження, збільшеним терміном служби ущільнень водяного насоса (менше нерозчинних осадків), кращим захистом від кавітаційної корозії. Вони призначені для авто до 1996 року випуску, для радіаторів всіх типів, включаючи алюмінієві. Термін заміни при співвідношенні 1:1 - не рідше, ніж 1 раз на 2 роки. Дані антифризи, як правило, фарбуються в синій колір, хоча можуть бути зеленими і жовтими. Антифризи, рекомендовані автовиробниками, звичайно служать більше двох років. На відміну від антифризів ВS 6580 і VW G11 рідини VW (Audi, Seat, Skoda) - TL 774D (G12) не містять силікатів (солей кремнію, які викликають корозію кольорових металів), що посилює антікорозійні властивості цих рідин і дозволяє змінювати їх 1 раз на 4-5 років (при розведенні 1:1). Антифризи з такою класифікацією розраховані на автомобілі 1996-2001 рр.. випуску. Фарбуються вони зазвичай в червоний колір (або його відтінки - від рожевого до фіолетового). Їх не рекомендується змішувати з антифризами класу G11. Охолоджуюча рідина з допуском VW (Audi, Seat, Skoda) - TL 774F (G12 +) - для автомобілів з 2001 року випуску. Вона не містить нітриту, фосфатів, боратів, амінів і силікатів. Цей антифриз рожевого (червоного) кольору і змішується з будь-якими антифризами BS, G11, G12. З 2006 року концерн Volkswagen змінив свою специфікацію, виключивши позицію TL 774-D (G12). Залишився антифриз TL 774-F (G12 +) та додалися TL 774-G (G12 + +) і TL 774-H (G12 +++). При виборі антифризу важливо не тільки підібрати рекомендований автовиробником тип рідини, але і бути впевненим в її якості. Справа в тому, що в наш час можуть запропонувати антифриз з наклейкою, де перераховано величезну кількість різних допусків. До такої продукції слід ставитися дуже обережно, тому що найчастіше вона є підробкою, яка може не відповідати жодному допуску автовиробника. Зміщуваність До змішування антифризів різних класів і т. д. слід підходити обережно. Це небажано робити без повного знання хімскладу присадок, що входять до антифриз. Різні виробники антифризів можуть використовувати присадки і основу однакового функціонального призначення, але різної природи. Доливати в систему охолодження найбільш безпечно дистильовану воду або той же антифриз, який заливали під час його заміни. Тому купувати охолоджувальну рідину бажано із запасом - на долив.
|