«Вночі все інакше». Ця фраза з пісні як найкраще характеризує відчуття, що виникають про русі по нічних дорогах. Та і не тільки нічним — в наших широтах восени і зимою темнота спускається набагато раніше, ніж годинник покаже північ, та і в ранішній час буває також темно. Проте, життя в темний час доби не припиняється. А значить, і привід відправитися куди-небудь за кермом знайдеться завжди. Слід розділяти рух по місту, де вулиці в основному освітлені і рух по заміських трасах, де доводиться розраховувати лише на світло фар власного автомобіля. У місті все більш або менш схоже на денний рух — якщо ліхтарів багато, то і видимість хороша, і покажчики добре читаються, і проблем із сліпучими зустрічними фарами теж практично немає. Інша справа — заміські дороги або погано освітлені міські вулиці (такі все ж таки є, особливо в дрібних містах). Видимість на темній дорозі — ніяка, там, де вдень була безліч деталей і подробиць, вночі не видно майже нічого. Звичні орієнтири в цьому випадку можуть не працювати, тому є шанс «промахнутися» з поворотом або пропустити потрібну розв’язку — «вночі все інакше». Звичайно, якщо маршрут знайомий до кожної ями на асфальті, та і їздите ви по ньому в темноті часто, то проблем він не викличе. З незнайомою або погано знайомій дорогою все складніше, тому рекомендації тут наступні: знижуйте швидкість і уважно стежите за щитами, покажчиками вулиць і дорожніми знаками.
Відстежити стан незнайомої дороги, а також сторонні об’єкти, які можуть на ній виникнути, не так складно, якщо у автомобіля в порядку фари. «Автомобіль не квартира — економити в ньому електрику дурне!» — сказала одна мудра людина і була права. Зараз по Правилах дорожнього руху належить включати ближнє світло при русі за містом навіть вдень, що вже говорити про сутінки і ніч. Щоб не «їздити в невідомості», всі лампи мають бути в порядку, а фари — відрегульовані так, щоб освітлювати дорогу, а не узбіччя. Чисті лобове і заднє скла, правильне положення дзеркала заднього вигляду — все це очевидні речі, актуальні не тільки для нічного руху.
Частково нічний рух набагато спокійніший від денного, оскільки кількість транспорту неминуче знижується. На швидкісних трасах навіть вночі можна їхати із швидкістю більшою 100 км/год, користуючись як дальнім, так і ближнім світлом. Відсутність освітлення, звичайно, вимагає підвищеної уваги, оскільки орієнтуватися часто доводиться по лініях розмітки зліва або праворуч від автомобіля, а також по габаритних вогнях машин, що йдуть попереду. Фари зустрічних автомобілів, звичайно, б’ють в очі — особливо коли зустрічний — хам і не поспішає вимикати дальнє світло. Таких, на жаль, розвелося багато останнім часом. Мій мстивий братик кожного разу радить мені «саднути» такому типу дальнім у відповідь, але краще просто відвести очі від вогнів, що летять назустріч, і дивитися абикуди убік, поки зустрічний не проїде. Зажмурюватися не можна: ситуація змінюється кожну секунду і дорогу потрібно бачити постійно! Не будьте і самі невихованими: перемикайтеся з дальнього на ближній, як тільки побачили зустрічні фари.
Якщо засліплення все-таки відбулося, то нагадаємо, Правила говорять: водій повинен, не змінюючи смуги руху, включити «аварійку» і понизити швидкість аж до повної зупинки. Якщо дорога порожня, зробити це неважко, але при інтенсивному потоці це може бути небезпечно. Включайте «аварійку», сповільнюйтеся, наскільки можливо, все одно «засліпленими» ви будете всього декілька секунд, очі досить швидко адаптуються.
Особливої уваги в темноті вимагають обгони. З одного боку, зустрічну машину видно краще через світло фар, з іншого боку сприйняття відстані до зустрічного автомобіля в темноті змінюється і можна помилитися. Проте, виконати обгін безпечно можна. Переконавшись, що зустрічна смуга вільна, трохи «відпускаєте» автомобіль, що йде попереду, включаєте понижену передачу (на ній простіше розігнатися), включаєте лівий поворотник і з прискоренням (!) йдете на обгін. Починати обгін краще з ближнім світлом і, тільки порівнявшись з тим, що обганяється, можна включити дальній (за умови, що немає зустрічних машин) і плавно повернутися в свій ряд.
На заміських дорогах велика вірогідність зустрічі з «однооким» автомобілем. Звичайно, одна фара може означати і мотоцикл, але досвідчені водії радять: побачили «одне око» — вважайте за його ПРАВУ фару зустрічного автомобіля і будьте готові прийняти управо. Іноді у «однооких» друга фара все-таки світить, але користі від такого підсліпуватого ліхтаря — нуль. Незрозуміло, що взагалі водії бачать ночами з такими фарами.
Акуратно слід проїжджати місця, де ведеться ремонт дороги, мости і естакади, ділянки траси з крутими поворотами, підйомами або спусками. Особливо, повторимося, на незнайомому маршруті.
Декілька слів про погодні умови. Мабуть, дорогу в темний час доби слід розділяти ще і за цим принципом. Просто є нічна дорога в гарну погоду (суха) і є нічна дорога під дощем або того гірше — снігом. Це, як мовиться, дві великі різниці. І, якщо в першому випадку нічого супер-складного не немає, друге набагато гірше. Якщо на темній дорозі застала негода, слід перш за все пригадати всі правила руху в дощ і снігопад. А по-друге — понизити швидкість до тієї, на якій ви реально контролюєте машину, про всякий поспіх варто тут же забути. До слизького покриття і калюж під колесами додається фари зустрічних машин, що ще і відбиваються від мокрого асфальту, і двірники, що орудують туди-сюди, і запітнілі скла. До того ж, якщо дощ сильний, а попутніх машин багато, то утворюється водно-грязевая суспензія в повітрі, що знижує видимість практично до нуля. На багатосмуговій дорозі — що обганяють, а на двосмуговій — зустрічні машини обов’язково обдадуть ваш автомобіль потоком брудної води — будьте готові включити двірники на повну потужність. Їхати в таких умовах можна, але дуже швидко не вийде. Якщо йде сніг, то стежите за навколишніми автомобілями: у будь-який момент когось з них може «понести», так що дистанція має бути відповідна. То ж можна сказати і про ожеледь — рухайтеся на пониженій передачі, не гальмуєте на «нейтралці» і — увага, тільки увага. Поспіх і різкі рухи в цій ситуації небезпечні!
Ще одна порада від досвідчених водіїв: у темноті краще не наближатися дуже сильно до хур і великовантажних автомобілів. З них може щось стирчати або несподівано вивалитися, а в темноті ви просто не встигнете зреагувати.
Фахівці говорять, що 2-3 години нічної їзди по навантаженню на нервову систему водія прирівнюються з 7-8 годинами денної. Важко сказати з упевненістю, чи це так, але те, що рух в темноті вимагає більше витрат від організму — це факт. Зрозуміло, в житті буває всяке і неможливо завжди і скрізь їздити виспаним, ситими і у відмінному настрої. Але слід завжди мати на увазі, що нічна дорога або просто темна — складніша денної і розраховувати свої сили. Звичайно, знаходження за кермом зазвичай мобілізує і навіть тонізує, але все повинно бути в міру.
Наталья Буртова
|