Як недивно, але перший автомобіль в Російській Імперії з'явився не де-небудь, а в Одесі - у видавця і редактора «Одеського листка» Василя Васильовича Навроцького. У 1891 році він став щасливим володарем чотириколісного екіпажу з двигуном внутрішнього згоряння. Імовірно, це був автомобіль Benz, але ряд істориків вказують на Panhard Levassor. Розвиток автомобільної промисловості в імперії йшов повільно. Освоєння нової галузі почалося тільки після жовтневого перевороту під чуйним керівництвом партії й уряду. Україні в цьому відношенні не дуже пощастило в силу її аграрно-орієнтованого господарства. Тому до ідеї будівництва автозаводів керівництво СРСР прийшло лише наприкінці війни. Після визволення Дніпропетровська в 1944-му було вирішено побудувати в місті автозавод, про що свідчить Наказ Наркому середнього машинобудування СРСР від 31 червня 1944 року. Головним конструктором був призначений один із кращих радянських фахівців - Віталій Андрійович Грачов. На заводі планувалося випускати 300 тисяч вантажівок на рік. У середині 1948-го почали виробництво автокранів, автонавантажувачів і самоскидів ДАЗ-585. Перш ніж запустити на конвеєрі ЗІС-150, в КБ «Даза» провели його глибоку модернізацію. Після державних випробувань вантажівка ДАЗ-150 «Українець» була рекомендована до серійного виробництва, але ... 9 травня 1951 виходить Постанова підписана Сталіним «Про передачу Міністерству озброєння Дніпропетровського автомобільного заводу ...» Так, замість вантажівок країна отримала найкращі у світі ракети, а завод став знаменитим «Південмашем». За іронією долі, в 1992 році на «Південмаші» налагодили випуск тролейбусів, а в 2005-му створили автобус А186. Замість Дніпропетровська кузнею українських вантажних автомобілів «призначили» Кременчук, де у 1958-му на базі заводу мостових конструкцій вирішено було налагодити випуск важких вантажівок ЯАЗ, що пізніше отримали ім'я КрАЗ. Пріоритетною галуззю промисловості автопром не був ні в СРСР, ні в Україні. Тим часом у Луцьку розпочинається будівництво Луцького авторемонтного заводу. Після введення його в експлуатацію 25 серпня 1955 основною продукцією заводу стають запчастини до ГАЗ-51 та ГАЗ-63, а також ремонтне обладнання для сільськогосподарських потреб. Та потреби військових внесли поправки в діяльність підприємства. Було вирішено налагодити випуск армійського транспортера переднього краю (ТПК) ЗАЗ-967, а в 1966-му зібраний позашляховик ЗАЗ-969В «Волинянка». Сьогодні завод у Луцьку випускає автобуси і вантажівки. У 1956 році на Львівському автобусному заводі з'явився перший експериментальний автобус марки ЛАЗ. Аналогів цієї моделі в СРСР в той час не було: до цього всі автобуси виробляли на шасі вантажних автомобілів. Цікаво, що саме автобуси марки ЛАЗ на протязі багатьох років використовувалися для транспортування радянських космонавтів на Байконурі. А ось батьківщиною «народного» автомобіля стало Запоріжжя, де рівно 50 років тому, восени 1960 року, з конвеєра колишнього заводу сільгосптехніки «Комунар» зійшли перші екземпляри серійної малолітражки ЗАЗ-965 «Запорожець». До розвалу СРСР всі плани втілювалися завдяки директивам партії й уряду, часом межуючи з абсурдом. З набуттям Україною незалежності вітчизняний автопром став ближче до споживача, з'явилися нові підприємства, такі як «Богдан», «Єврокар», «КрАСЗ» і «Еталон», істотно змінився асортимент продукції, освоєно нові технології.
|